Search This Blog

Tuesday, March 10, 2009

beliau dilanggar kereta

pada hari isnin yang lalu bersamaan 9 march 2009 yang mana pada ketika itu saya sedang memandu kereta untuk pulang ke rumah sewa daripada kampung halaman...dalam kedinginan petang sebab ujan lebat..aku membawa kereta dengan berhemah dan penuh tawada' kerana keadaan jalan yang tak membenarkan aku membawa laju...dengan rileks aku membawa kereta..
disetiap lampu isyarat merah aku berhenti...tidak seperti selalu aku melanggar isyarat kuning kerana tema pada hari itu memandu dengan penuh berhemah dan menikmati pau daging yang aku beli kat muar..aku pn menyusur dan menyusur jalan raya itu untuk menuju ke destinasi..tetiba aku ternampak seekor lembu terdampar di atas jalan..aku pn memperlahankan kereta untuk mengelakkan lembu itu..tiba-tiba lembu itu cuba bangun dan rebah..setelah cuba untuk kali yang kedua beliau pun berjalan ketepi jalan raya itu...aku ingat kaki dia terseliuh jer lagi jauh..aku pn memandu dengan perlahan.. sampai betul-betul disebelah beliau(LEMBU)..aku lihat kaki dia patah dibahagian lutut..sehingga menanmpakkan tulang dan berdarah..ya allah kesian sungguh lembu itu..aku amati pergerakan lembu itu...dengan menahan sakit..sambil berjalan terencot encot sambil kencing dan berak..tiba-tiba aku berasa sungguh kesian lembu itu melihat dia menahan sakit..ya allah..tak dapat ku bayangkan perassanku kepada beliau pada masa itu..mahu saja aku berhenti memarahi pemandu wira biru yang melanggar lembu itu..tapi apakan daya..semuanya telah berlaku..bukan kehendaknya..betapa sakitnya lembu itu menahan sakit...sedangkan aku yang pernah patah kali tulang kaki aku patah dua tetapi tak terkeluar daripada daging la cuma hampir seperti sesiku L jer kaki aku..pun begitu sakit sekali aku rasakan..apatah lagi yang patah terkulai terkeluar tulang...hanya yang pernah patah tulang jer tau menghargai kesakitan itu..aku doakan semoga beliau (LEMBU) sembuh dengan cepat dan kalu tak pun tuan dia sembelih daripada brliau menahan kesakitan. kepada tuan-tuan lembu dan kambing belalah kambing dan lembu-lembu mu dikandang atau pun dikawan yang dipagar....untuk mengelakkan kecelakaan dilanggar..mereka tak paham nak melintas jalan tu kena tengok kiri dan kanan..sebab mereka bukan seperti manusia yang boleh berfikir..tapi mereka pun ada perasaan sakit...

No comments: